Break Easy z Brooklynu (NYC) dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami o tańcu znanemu jako Rocking.
Mam na imię Richard Santiago,
mam 35 lat. Jestem Old-School’owym B-Boy’em (Break Easy – Breaking In
Style ’79), z Williamsburgha w Brooklynie, Nowy Jork. Zaczynałem jako
Popper w 1979 z Popping Unlimited, kiedy moja ekipa połączyła się z
Northside Breakers staliśmy się Breaking In Style. Przed Popping’iem i
B-Boying’iem zajmowałem się już Rocking’iem, lecz nie należałem jeszcze
do żadnej ekipy. Rocking towarzyszył gangom dużo wcześniej, zanim stał
się bardziej taneczny. Był to taniec, w którym musiałeś wykazać się
znajomością muzyki oraz jej interpretacją za pomocą ruchów.
To był Rocking, Brooklyn Rocking czy Top Rocking?
Rocking jest prawidłową nazwą
tego, co dzisiaj jest nazywane Uprocking lub Brooklyn Rock. Powód zmiany
nazwy na Uprocking narodził się na początku lat 70’tych. Wszystko przez
fanatyków muzyki Rock, którzy mylili Jam’y Rock’owe z Jam’ami
Rockingowymi, na których odbywały się walki taneczne. W Rockingu
tańczymy cały utwór, w przeciwieństwie do wstępu do B-Boy’owych setów
zwanych Top Rock’iem. Toprock jest po prostu zapowiedzią zanim zaczniesz
breaking, to smutne, ponieważ nie widzę w tym dużo tańca, a jedynie
nierytmiczne przebieranie stopami.
Jak zacząłeś tańczyć Rocking?
Zacząłem tańczyć, gdy byłem w 84
Publicznej Szkole na Brooklynie. Nawet byłem na zakończeniu szkoły z
moją dziewczyną, która walczyła z inną i mimo że przegrała była to
naprawdę świetna walka. W tym czasie ja i moja dziewczyna wiedzieliśmy
już jak tańczyć w prawdziwej, surowej formie widząc starszych z klubów
motocyklowych takich jak Unknown Bikers czy Dukes, którzy mieszkali
wtedy w naszym bloku. Zacząłem naśladować sposób, w jaki się „uderzali” i
„poniżali”. Ale dopiero w Jr. High School zobaczyłem ekipy taneczne
takie jak Love Disco Style, Latin Music Lovers czy Mastermind Rockers.
Od tego tak naprawdę zaczęła się moja inspiracja. Od wtedy zaczynałem
naprawdę rozwijać swoje umiejętności. Byłem zadziwiony jednym kolesiem
zwanym Bean aka Habichuela (po hiszpańsku). Tańczył w Jr. High School i
bardzo dużo się od niego nauczyłem. Był moim pierwszym prawdziwym
nauczycielem Rockingu. To była świetna metoda na podrywanie dziewczyn.
Habichuela był z Mastermind Rockers w rejonie Cooper na Williamsburgh.
Wpływ na mnie miała także inna ekipa zwana Love Disco Style z Southside
Williamsburgh. Byli najlepsi we freestyle’u i mieli najlepsze spiny,
zwłaszcza na Down Rock’u.
Czy Rocking był przed B-Boyingiem?
Tak, Rocking powstał około
dziesięć lat przez B-Boyingiem. Na Bronxie rozwinęli Downrocking dodając
spiny, glides oraz inne ruchy.
W jaki sposób rockerzy znajdywali muzykę do tańczenia i do jakiego typu muzyki tańczyli?
W zasadzie muzyka zawsze
pojawiała się jako pierwsza, w oryginalnej kolejności najpierw był rock,
następnie soul rock, dopiero później disco. Dj's na Brooklynie od
zawsze miksowali, lub skreczowali utwory, byli to Dj'e, którzy kładli na
talerze muzykę specjalnie dla Rockerów. Grali takie utwory jak Get
Ready, Tighten Up, Time, the Mexican, Apache, Frisco Disco i wiele
innych, a więc Rockerzy do tych właśnie kawałków tańczyli. Większość
rockerów znała mambo, salse, rumbę oraz disco i używała ich w Rockingu.
Jak rocking powinien być wykonywany?
Rocking powinien być kombinacją
Freestyle’u, Body & Footwork Jerk’ów, razem z Burnami od początku do
końca utworu. Wszystko powinno być zgrane z muzyką. Nie bój się palić
przeciwnika (burn) oraz być spalonym, to jest właśnie to, co czyni ten
tanieć niesamowitym. Trzeba mieć flave, styl oraz dobrze znać muzykę. Ja
walczę nawet dzisiaj w barach i klubach w moim sąsiedztwie przeciw
innym rockerom. Nie jako ekipy, lecz jako indywidualni tancerze.
Znajomość salsy, mambo i disco pomaga, ponieważ rocking wykorzystuje te
style tańca. Nie zapominaj także o dives oraz o downrockingu, które
również warto znać, w końcu od downrockingu narodził się B-Boying.
Kim Twoim zdaniem byli najlepsi rockerzy?
Najlepszymi rockerami byli
Clarky z Dynamic Spinners, Papito z Love Disco Style, Lil Dave z Lil
Dave Rockers oraz Bean „Habicheula” z Mastermind Rockers, któremu
zawdzięczam wszystko. Tak wielu z tak wieloma stylami, uwielbiam ich
wszystkich, w końcu mają nade mną przewagę co najmniej 10 lat tańca.
Czy są jakieś znane materiały z prawdziwym rockingiem?
Nie ma żadnych materiałów z lat
60’tych czy wczesnych 70’tych. Są materiały z różnymi rockerami z lat
80’tych i 90’tych. Znam jedną osobę, która ma sporą kolekcję nagrań ze
starszymi rockerami, za ich zgodą oczywiście, jest to Ralph Casanova,
A.K.A. King Uprock.
Co skłoniło Cię do stworzenia strony o rockingu?
Zdecydowałem się na stworzenie
strony, aby informować ludzi o Rockingu – nie Uprockingu, nie
TopRockingu, nie Brooklyn Rockingu, tylko Rockingu. Słyszałem o wielu,
którzy mówią, że tańczą bez aktualnej wiedzy o technice tańczenia. Smuci
mnie fakt, że słyszę że ludzie tańczą, a kiedy na nich patrzę to nie
widzę tego. Jestem tutaj by powiedzieć, że jeśli wiesz jak tańczyć to
tańcz. Nie wykorzystuj tego tańca tak jak media zrobiły to z Bboyingiem.
Jeśli tańczysz rocking, pokaż to, nie kilka sekund, ale do całego
utworu. Tańczmy do bitu. Nie chce żeby ten taniec był zdominowany przez
jakąś indywidualność, to jest taniec który powinien sprawiać nam
przyjemność. Nigdy nie słuchaj tych, którzy mówią, że mogą Ciebie uczyć,
jeśli wiesz że oni sami tak naprawdę nie wiedzą co robią.
Co myślisz o Bboyingu i sposobie, w jaki Rocking jest wykorzystywany w tym tańcu?
Po pierwsze Bboys tańczą TopRock
a nie Uprock. Udawają Rocking zanim zejdą na ziemię. Denerwuje mnie
fakt, że udawają i potem mówią że to był Rocking, gdy tak naprawdę
wszystko co zrobili to poprzestawiali nogi w przód i w tył i schodzili w
dół i w górę. To nie jest Rocking. Śmieje się, gdy widzę coś takiego.
Rocking to coś o wiele więcej.
Jak wyglądały bitwy Rockerów? (w klubach, parkach, itp.)
Rockerzy są tancerzami, toczyli
bitwy bez względu na czas. Tutaj, w Nowym Jorku, jeśli poszedłeś do
klubu i poczułeś że chcesz tańczyć, ponieważ skłoniła Cię do tego
muzyka, to po prostu to robiłeś. Jednak kiedy ktoś inny chciał Cię
sprawdzić wtedy zaczęła się walka. Ludzie, którzy obserwowali walkę
stali się sędziami, a po tej walce nadal tańczyłeś. Bitwa ekip trochę
się różni, może się zacząć od walki jeden na jeden, potem dwóch na dwóch
i na końcu całymi ekipami. Tworzona jest Apache Line (pochodząca od
gangów), to jest miejsce gdzie możesz udowodnić że potrafisz tańczyć.
Kiedy walczysz stoisz prawie że w miejscu, nie biegasz w koło jak
niektórzy Bboys, którzy ścigają się nawzajem jak pies z kotem. Uwielbiam
walczyć w lokalnych barach i klubach z innymi rockerami, tutaj na
Brooklynie. Uwierz mi, nadal to robimy. Nie muszę iść na jam Bboyowy
żeby tańczyć Rocking.
Jaką dałbyś radę dzieciakom, które chcą się uczyć Rockingu?
Pierwsze i najważniejsze –
słuchajcie muzyki i tańczcie. Spójrzcie na sposób, w jaki poruszają się
stopy w innych stylach tańca takich jak salsa, mambo, disco-hustle, a
nawet w starszych tańcach takich jak webo dance, the smurf. Pomoże Ci
się to poruszać odpowiednio. Skontaktuj się z innymi Rockerami, tutaj na
Brooklynie. Nie oczekuj od nich, że będą chodzić na Bboyowe jamy cały
czas. Jeśli już tam będą, to zostali tam zaproszeni, żeby pokazać mały
fragment tego, co możesz zobaczyć własne oczy.
Jaka była najlepsza bitwa Rockingowa w której brałeś udział?
Brałem udział w wielu bitwach z
„samotnymi”(niezrzeszonymi?) Rockerami, tutaj na Brooklynie. Są to
Rockerzy, którzy nie tańczą dla crew, tylko dla samego tańca. Pamiętam
jednego kolesia, który zauważył mnie, gdy tańczyłem w tutejszym klubie.
DJ puszczał wtedy Kool And The Gang, więc zacząłem tańczyć. On stał
naprzeciwko mnie, dopóki nie nadszedł break. Wtedy zdecydował się
przyłączyć i zaczęliśmy walczyć. Miał dobry freestyle, ale miał
kiepskie, niewyraźne burny. Podejrzewam, że chciał wykorzystać wszystkie
swoje burny jednocześnie, więc poczekałem na odpowiedni moment.
Wiedział że wygrałem, publika także. Miałem swój styl, więc oddał mi
szacunek a ja podziękowałem za walkę. Potem tańczyliśmy całą noc w
klubie,ludzie po prostu oszaleli gdy widzieli jego i mnie robiących
szalone burny.
Kiedy Rocking został połączony do Bboyingu?
Jak rocking został połączony z
bboyingiem? Połączony, haha, to są dwa różne tańce, jeśli już to Bboying
jest synem Rockingu.. Wiesz, wydaje mi się się, że Rocking istnieje
nadal, z tym że nie jest tak silny, jak kiedy był tańczony poprawnie, do
jemu odpowiadającej muzyki. Poza tym, większość muzyki do której tańczą
Bboys, była i jest muzyką do rockingu, oprócz elektro beatów lat '80.
Jaka była złota era Rockingu?
Powiedziałbym, że złota era była
od początku lat 70’tych do połowy 80’tych. Po tym okresie Rockerzy
tańczyli wtedy, gdy po prostu to czuli, tak jak teraz się to przeważnie
robi na Brooklynie, lub gdy Rockerzy szli do klubu i chcieli się
pokazać. Można powiedzieć że Brooklyn zdominował Rocking, lecz nie mogę
powiedzieć że jesteśmy sami. Jest kilku kolesi z Lower East Side którzy
tańczą równie dobrze.
W jaki sposób sędziujesz bitwy?
Oceniam kroki freestyle’owe,
których używa Rocker i sposób w jaki wykonuje swoje burny, czy trafia on
w muzykę lub słowa, sposób w jaki wykonuje Jerki. Dodatkowo oceniam jak
wykonują oni Downrocking. Uniwersalnym kluczem jest muzyka.
Czy są jeszcze ekipy które nadal są aktywne?
Tak, jest kilka ekip które są
aktywne, niektóre z nich są rozproszone. Najbardziej aktywni są Dynasty
Rockers, Born To Rock, razem z wieloma indywidualnymi Rockerami z Lil
Dave Rockers, Just Begun Rockers, Dynamic Spinners, Love Disco Style,
Together We Rock, Latin Music Lovers i wiele innych.
Co myślisz o scenie Bboyowej na świecie?
Scena bboyowa rozrasta się po
raz kolejny, z powodu uwagi mediów, która się na niej teraz skupia,
widza po raz kolejny, jak opłacalne to jest. Zachwowajmy to prawdziwym,
poprzez utrzymanie tego w kulturze Hip Hopowej, w każdym sąsiedztwie.
Wspomagajmy to razem,utrzymując więcej imprez dla dzieciaków. Byłem na
wielu bitwach i widziałem jak dzieciaki walczą o wygraną, co jest w
porządku. Niestety smutną częścią tego jest fakt, iż nie są, a powinny
to być jamy dla wszystkich, którzy chcą potańczyć, nie tylko dla
biorących udział w zawodach. Chciałbym pozdrowić i powiedzieć "peace!"
wszystkich moich prawdziwych bboys, i wszystkie hiphopowe głowy, które
wiedzą jak to jest, kiedy chcesz tańczyć.
Pozdrowienia dla moich uczniów, z
Rockingowych i Bboyowych rodzin w Brooklynie, dla ekip Breaking in
Style II -(B.I.S. Crew - New Generation in Australia & Puerto Rico),
Brooklyn Kaos Connection, Body in Motion and Stylistics. Specjalne
pozdrowienia dla mojej rodziny Dynasty Rockers na florydzie: Numbz,
Seamstar, w Szwajcarii - Antonio. Również dla mojego mentora
"clarky'ego" z Dynamic Spinners, oraz Lil Dave'a z Lil' Dave Rockers,
peace! Richard Santiago Break Easy Breaking In Style 79'
Wywiad przeprowadził: KoreanRoc
Tłumaczenie: Kostuch i Lisoo
Oryginalny tekst:
http://www.ozbboy.com/post/2008/10/18/Rocking-Knowledge-from-Break-Easy-(Brooklyn-NYC).aspx
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz