środa, 5 grudnia 2012

Wywiad z Break Easy (Dynasty Rockers/Breaking In Style)

Oto obszerny wywiad który przełumaczyłem z Lisem kilka lat temu. Zapraszam do lektury!

Break Easy z Brooklynu (NYC) dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami o tańcu znanemu jako Rocking.

Mam na imię Richard Santiago, mam 35 lat. Jestem Old-School’owym B-Boy’em (Break Easy – Breaking In Style ’79), z Williamsburgha w Brooklynie, Nowy Jork. Zaczynałem jako Popper w 1979 z Popping Unlimited, kiedy moja ekipa połączyła się z Northside Breakers staliśmy się Breaking In Style. Przed Popping’iem i B-Boying’iem zajmowałem się już Rocking’iem, lecz nie należałem jeszcze do żadnej ekipy. Rocking towarzyszył gangom dużo wcześniej, zanim stał się bardziej taneczny. Był to taniec, w którym musiałeś wykazać się znajomością muzyki oraz jej interpretacją za pomocą ruchów.

To był Rocking, Brooklyn Rocking czy Top Rocking?

Rocking jest prawidłową nazwą tego, co dzisiaj jest nazywane Uprocking lub Brooklyn Rock. Powód zmiany nazwy na Uprocking narodził się na początku lat 70’tych. Wszystko przez fanatyków muzyki Rock, którzy mylili Jam’y Rock’owe z Jam’ami Rockingowymi, na których odbywały się walki taneczne. W Rockingu tańczymy cały utwór, w przeciwieństwie do wstępu do B-Boy’owych setów zwanych Top Rock’iem. Toprock jest po prostu zapowiedzią zanim zaczniesz breaking, to smutne, ponieważ nie widzę w tym dużo tańca, a jedynie nierytmiczne przebieranie stopami.

Jak zacząłeś tańczyć Rocking?

Zacząłem tańczyć, gdy byłem w 84 Publicznej Szkole na Brooklynie. Nawet byłem na zakończeniu szkoły z moją dziewczyną, która walczyła z inną i mimo że przegrała była to naprawdę świetna walka. W tym czasie ja i moja dziewczyna wiedzieliśmy już jak tańczyć w prawdziwej, surowej formie widząc starszych z klubów motocyklowych takich jak Unknown Bikers czy Dukes, którzy mieszkali wtedy w naszym bloku. Zacząłem naśladować sposób, w jaki się „uderzali” i „poniżali”. Ale dopiero w Jr. High School zobaczyłem ekipy taneczne takie jak Love Disco Style, Latin Music Lovers czy Mastermind Rockers. Od tego tak naprawdę zaczęła się moja inspiracja. Od wtedy zaczynałem naprawdę rozwijać swoje umiejętności. Byłem zadziwiony jednym kolesiem zwanym Bean aka Habichuela (po hiszpańsku). Tańczył w Jr. High School i bardzo dużo się od niego nauczyłem. Był moim pierwszym prawdziwym nauczycielem Rockingu. To była świetna metoda na podrywanie dziewczyn. Habichuela był z Mastermind Rockers w rejonie Cooper na Williamsburgh. Wpływ na mnie miała także inna ekipa zwana Love Disco Style z Southside Williamsburgh. Byli najlepsi we freestyle’u i mieli najlepsze spiny, zwłaszcza na Down Rock’u.

Czy Rocking był przed B-Boyingiem?

Tak, Rocking powstał około dziesięć lat przez B-Boyingiem. Na Bronxie rozwinęli Downrocking dodając spiny, glides oraz inne ruchy.

W jaki sposób rockerzy znajdywali muzykę do tańczenia i do jakiego typu muzyki tańczyli?

W zasadzie muzyka zawsze pojawiała się jako pierwsza, w oryginalnej kolejności najpierw był rock, następnie soul rock, dopiero później disco. Dj's na Brooklynie od zawsze miksowali, lub skreczowali utwory, byli to Dj'e, którzy kładli na talerze muzykę specjalnie dla Rockerów. Grali takie utwory jak Get Ready, Tighten Up, Time, the Mexican, Apache, Frisco Disco i wiele innych, a więc Rockerzy do tych właśnie kawałków tańczyli. Większość rockerów znała mambo, salse, rumbę oraz disco i używała ich w Rockingu.

Jak rocking powinien być wykonywany?

Rocking powinien być kombinacją Freestyle’u, Body & Footwork Jerk’ów, razem z Burnami od początku do końca utworu. Wszystko powinno być zgrane z muzyką. Nie bój się palić przeciwnika (burn) oraz być spalonym, to jest właśnie to, co czyni ten tanieć niesamowitym. Trzeba mieć flave, styl oraz dobrze znać muzykę. Ja walczę nawet dzisiaj w barach i klubach w moim sąsiedztwie przeciw innym rockerom. Nie jako ekipy, lecz jako indywidualni tancerze. Znajomość salsy, mambo i disco pomaga, ponieważ rocking wykorzystuje te style tańca. Nie zapominaj także o dives oraz o downrockingu, które również warto znać, w końcu od downrockingu narodził się B-Boying.

Kim Twoim zdaniem byli najlepsi rockerzy?

Najlepszymi rockerami byli Clarky z Dynamic Spinners, Papito z Love Disco Style, Lil Dave z Lil Dave Rockers oraz Bean „Habicheula” z Mastermind Rockers, któremu zawdzięczam wszystko. Tak wielu z tak wieloma stylami, uwielbiam ich wszystkich, w końcu mają nade mną przewagę co najmniej 10 lat tańca.

Czy są jakieś znane materiały z prawdziwym rockingiem?

Nie ma żadnych materiałów z lat 60’tych czy wczesnych 70’tych. Są materiały z różnymi rockerami z lat 80’tych i 90’tych. Znam jedną osobę, która ma sporą kolekcję nagrań ze starszymi rockerami, za ich zgodą oczywiście, jest to Ralph Casanova, A.K.A. King Uprock.

Co skłoniło Cię do stworzenia strony o rockingu?

Zdecydowałem się na stworzenie strony, aby informować ludzi o Rockingu – nie Uprockingu, nie TopRockingu, nie Brooklyn Rockingu, tylko Rockingu. Słyszałem o wielu, którzy mówią, że tańczą bez aktualnej wiedzy o technice tańczenia. Smuci mnie fakt, że słyszę że ludzie tańczą, a kiedy na nich patrzę to nie widzę tego. Jestem tutaj by powiedzieć, że jeśli wiesz jak tańczyć to tańcz. Nie wykorzystuj tego tańca tak jak media zrobiły to z Bboyingiem. Jeśli tańczysz rocking, pokaż to, nie kilka sekund, ale do całego utworu. Tańczmy do bitu. Nie chce żeby ten taniec był zdominowany przez jakąś indywidualność, to jest taniec który powinien sprawiać nam przyjemność. Nigdy nie słuchaj tych, którzy mówią, że mogą Ciebie uczyć, jeśli wiesz że oni sami tak naprawdę nie wiedzą co robią.

Co myślisz o Bboyingu i sposobie, w jaki Rocking jest wykorzystywany w tym tańcu?

Po pierwsze Bboys tańczą TopRock a nie Uprock. Udawają Rocking zanim zejdą na ziemię. Denerwuje mnie fakt, że udawają i potem mówią że to był Rocking, gdy tak naprawdę wszystko co zrobili to poprzestawiali nogi w przód i w tył i schodzili w dół i w górę. To nie jest Rocking. Śmieje się, gdy widzę coś takiego. Rocking to coś o wiele więcej.

Jak wyglądały bitwy Rockerów? (w klubach, parkach, itp.)

Rockerzy są tancerzami, toczyli bitwy bez względu na czas. Tutaj, w Nowym Jorku, jeśli poszedłeś do klubu i poczułeś że chcesz tańczyć, ponieważ skłoniła Cię do tego muzyka, to po prostu to robiłeś. Jednak kiedy ktoś inny chciał Cię sprawdzić wtedy zaczęła się walka. Ludzie, którzy obserwowali walkę stali się sędziami, a po tej walce nadal tańczyłeś. Bitwa ekip trochę się różni, może się zacząć od walki jeden na jeden, potem dwóch na dwóch i na końcu całymi ekipami. Tworzona jest Apache Line (pochodząca od gangów), to jest miejsce gdzie możesz udowodnić że potrafisz tańczyć. Kiedy walczysz stoisz prawie że w miejscu, nie biegasz w koło jak niektórzy Bboys, którzy ścigają się nawzajem jak pies z kotem. Uwielbiam walczyć w lokalnych barach i klubach z innymi rockerami, tutaj na Brooklynie. Uwierz mi, nadal to robimy. Nie muszę iść na jam Bboyowy żeby tańczyć Rocking.

Jaką dałbyś radę dzieciakom, które chcą się uczyć Rockingu?

Pierwsze i najważniejsze – słuchajcie muzyki i tańczcie. Spójrzcie na sposób, w jaki poruszają się stopy w innych stylach tańca takich jak salsa, mambo, disco-hustle, a nawet w starszych tańcach takich jak webo dance, the smurf. Pomoże Ci się to poruszać odpowiednio. Skontaktuj się z innymi Rockerami, tutaj na Brooklynie. Nie oczekuj od nich, że będą chodzić na Bboyowe jamy cały czas. Jeśli już tam będą, to zostali tam zaproszeni, żeby pokazać mały fragment tego, co możesz zobaczyć własne oczy.

Jaka była najlepsza bitwa Rockingowa w której brałeś udział?

Brałem udział w wielu bitwach z „samotnymi”(niezrzeszonymi?) Rockerami, tutaj na Brooklynie. Są to Rockerzy, którzy nie tańczą dla crew, tylko dla samego tańca. Pamiętam jednego kolesia, który zauważył mnie, gdy tańczyłem w tutejszym klubie. DJ puszczał wtedy Kool And The Gang, więc zacząłem tańczyć. On stał naprzeciwko mnie, dopóki nie nadszedł break. Wtedy zdecydował się przyłączyć i zaczęliśmy walczyć. Miał dobry freestyle, ale miał kiepskie, niewyraźne burny. Podejrzewam, że chciał wykorzystać wszystkie swoje burny jednocześnie, więc poczekałem na odpowiedni moment. Wiedział że wygrałem, publika także. Miałem swój styl, więc oddał mi szacunek a ja podziękowałem za walkę. Potem tańczyliśmy całą noc w klubie,ludzie po prostu oszaleli gdy widzieli jego i mnie robiących szalone burny.

Kiedy Rocking został połączony do Bboyingu?

Jak rocking został połączony z bboyingiem? Połączony, haha, to są dwa różne tańce, jeśli już to Bboying jest synem Rockingu.. Wiesz, wydaje mi się się, że Rocking istnieje nadal, z tym że nie jest tak silny, jak kiedy był tańczony poprawnie, do jemu odpowiadającej muzyki. Poza tym, większość muzyki do której tańczą Bboys, była i jest muzyką do rockingu, oprócz elektro beatów lat '80.

Jaka była złota era Rockingu?

Powiedziałbym, że złota era była od początku lat 70’tych do połowy 80’tych. Po tym okresie Rockerzy tańczyli wtedy, gdy po prostu to czuli, tak jak teraz się to przeważnie robi na Brooklynie, lub gdy Rockerzy szli do klubu i chcieli się pokazać. Można powiedzieć że Brooklyn zdominował Rocking, lecz nie mogę powiedzieć że jesteśmy sami. Jest kilku kolesi z Lower East Side którzy tańczą równie dobrze.

W jaki sposób sędziujesz bitwy?

Oceniam kroki freestyle’owe, których używa Rocker i sposób w jaki wykonuje swoje burny, czy trafia on w muzykę lub słowa, sposób w jaki wykonuje Jerki. Dodatkowo oceniam jak wykonują oni Downrocking. Uniwersalnym kluczem jest muzyka.

Czy są jeszcze ekipy które nadal są aktywne?

Tak, jest kilka ekip które są aktywne, niektóre z nich są rozproszone. Najbardziej aktywni są Dynasty Rockers, Born To Rock, razem z wieloma indywidualnymi Rockerami z Lil Dave Rockers, Just Begun Rockers, Dynamic Spinners, Love Disco Style, Together We Rock, Latin Music Lovers i wiele innych.

Co myślisz o scenie Bboyowej na świecie?

Scena bboyowa rozrasta się po raz kolejny, z powodu uwagi mediów, która się na niej teraz skupia, widza po raz kolejny, jak opłacalne to jest. Zachwowajmy to prawdziwym, poprzez utrzymanie tego w kulturze Hip Hopowej, w każdym sąsiedztwie. Wspomagajmy to razem,utrzymując więcej imprez dla dzieciaków. Byłem na wielu bitwach i widziałem jak dzieciaki walczą o wygraną, co jest w porządku. Niestety smutną częścią tego jest fakt, iż nie są, a powinny to być jamy dla wszystkich, którzy chcą potańczyć, nie tylko dla biorących udział w zawodach. Chciałbym pozdrowić i powiedzieć "peace!" wszystkich moich prawdziwych bboys, i wszystkie hiphopowe głowy, które wiedzą jak to jest, kiedy chcesz tańczyć.

Pozdrowienia dla moich uczniów, z Rockingowych i Bboyowych rodzin w Brooklynie, dla ekip Breaking in Style II -(B.I.S. Crew - New Generation in Australia & Puerto Rico), Brooklyn Kaos Connection, Body in Motion and Stylistics. Specjalne pozdrowienia dla mojej rodziny Dynasty Rockers na florydzie: Numbz, Seamstar, w Szwajcarii - Antonio. Również dla mojego mentora "clarky'ego" z Dynamic Spinners, oraz Lil Dave'a z Lil' Dave Rockers, peace! Richard Santiago Break Easy Breaking In Style 79'

Wywiad przeprowadził: KoreanRoc

Tłumaczenie: Kostuch i Lisoo Oryginalny tekst: http://www.ozbboy.com/post/2008/10/18/Rocking-Knowledge-from-Break-Easy-(Brooklyn-NYC).aspx

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz